Klasa 2 - PSM I st. w Radomsku

Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia
im. Grażyny Bacewicz w Radomsku
Przejdź do treści
Szkoła > Teoria on-line > Cykl 6-letni
1. Utrwalić gamę G- dur z podręcznika oraz zaśpiewać ją kilkakrotnie z taktowaniem.
2. Na stronie  http://www.dur-moll.pl/  utrwalamy poznane interwały (ćwicznia słuchowe) oraz w zakładce ćwiczenia z wiedzy teoretycznej „interwały na pięciolini”
3. W podręczniku „Nasza muzyka” ćw. 9 str. 84

* 28.03
1. Wysłuchaj utwory (np. na YouTube): A. Vivaldi – "Wiosna" cz.I; L. van Beethoven – "Sonata księżycowa".
2.  W zeszycie zapisz tytuły i kompozytora tych utworów oraz wykonaj do  nich ilustracje. Zgadnij i podpisz czy utwór jest durowy (wesoły,  oznaczamy plusem) czy molowy (smutny, oznaczamy kółeczkiem).
3. Zapisz lub wklej notatkę do zeszytu:
 
 
BUDOWA TRÓJDŹWIĘKÓW

 
TRÓJDŹWIĘK DUR (+)
 
SKŁADA SIĘ Z TERCJI WIELKIEJ I MAŁEJ DUR = 3 + 3>
 
 
TRÓJDŹWIĘK MOLL (O)
 
SKŁADA SIĘ Z TERCJI MAŁEJ I WIELKIEJ MOLL = 3> + 3

 
 
4. Przecztaj informację o budowie trójdźwięku durowego i molowego w podręczniku na stronie 85.

Zdjęcia z zadaniami proszę przesyłać na adres: aniajagus@wp.pl

* 01.04
Utrwalamy trójdźwięki durowe i molowe:
1. W  ćwiczeniu 1a na str. 85 („ Dwa trójdźwięki”) proszę odszukać i  zaznaczyć wszystkie trójdźwięki. Określić czy jest to trójdźwięk dur (+) czy moll(O) .
2. Zaśpiwać  piosenkę słowami oraz za pomocą nazw solmizacyjnych  i literowych dźwięków.
3. Wysłuchaj w programie dur-moll  - 20 interwałów (bez seksty i septymy) i 20 trójdźwięków (bez zmniejszonego i zwiększonego). Prześlij zdjęcie z wynikami.

Zdjęcia z zadaniami proszę przesyłać na adres: aniajagus@wp.pl

* 04.04
Utrwalamy trójdźwięki durowe i molowe
1. Na stronie http://www.dur-moll.pl/ ćwicz rozróżnianie trójdźwięków dur i moll. Po usłyszeniu trójdźwięku zaśpiewaj go w górę i w dół.
2. Zobacz film o budowaniu trójdźwięków
3. Zadanie 2 i 3 str. 87

Zdjęcia z zadaniami proszę przesyłać na adres: aniajagus@wp.pl

* 09.04
Kształcenie słuchu
1. Zadanie 6 str. 87 – dokończ rytmizowanie dźwięków, zaśpiewaj ćwiczenie.
2. Zadanie 10,11 str. 95 – budowanie trójdźwięków
Utrwalamy poznane wartości rytmiczne - wykonaj ćwiczenia różnymi sposobami (tataizacją, stukając, klaszcząc)

* 17.04
Kształcenie słuchu
Muzyczny detektyw
1. Zaśpiewaj gamę G-dur z taktowaniem na dwa i cztery oraz triadę harmoniczną z taktowaniem na trzy (podręcznik str.31, 33).
2. Zadanie 1 a i b str. 96. Wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania, następnie zaśpiewaj ćwiczenia.

Rytmika
Triola ósemkowa
 
(podręcznik str. 78)
Triola ósemkowa to nieregularna grupa rytmiczna. Mieści się ona w jednej ćwierćnucie
Zapoznaj  się z melodią "Amazing Grace" zaznacz takty z nieregularną wartością  rytmiczną. Określ tonację utworu, napisz tą tonację w kluczu wiolinowym i  basowym, naucz się śpiewać utwór solmizacyjnie.

* 22.04
Kształcenie słuchu
1.  Śpiewamy ćwiczenia z triolami – zadanie 1a str.80. Utrwalamy się w  tonacji G-dur, następnie stukamy rytm ćwiczenia i śpiewamy solmizacyjnie  i literowo.
2. Zadanie 1c str.80 https://www.youtube.com/watch?v=Qr8FL251ZLs  Piosenka pt. „Ja jestem muzykantem”.

Rytmika
1. Zadanie 1a, b str.78 – wykonujemy tematy rytmiczne z taktowaniem (tataizacją, stukaniem)
2. Zadanie 2. - wystukaj i wyklaszcz każdą partię w partyturze razem z nagraniem :)
3. Utrwalamy triolę ósemkową https://www.youtube.com/watch?v=-0xQWzYNIV4 (wykonujemy w dowolny sposób z taktowaniem)

* 25.04
KSZTAŁCENIE SŁUCHU
Utrwalamy trójdźwięki i interwały
1. Rozróżniamy trójdźwięki dur i moll. Na stronie http://www.dur-moll.pl/  w zakładkach trójdźwięki w postaci zasadniczej rozróżniamy trójdźwięki  majorowe (wesołe) i minorowe (Smutne). Klikając na głośnik wyłączamy  trójdźwięki zmniejszone i zwiększone. Każdy trójdźwięk po wysłuchaniu  staramy się zaśpiewać na sylabie ”la” w górę i w dół.
2. Rozróżniamy interwały (bez seksty i septymy) po wysłuchaniu każdy interwał śpiewamy.
3. Proszę wysłuchać 20 przykładów interwałów i 20 trójdźwięków i przesłać zdjęcie z wynikiem na adres: aniajagus@wp.pl

* 30.04
KSZTAŁCENIE SŁUCHU
Dyktando w tonacji G-dur
Na koniec wykonanych zadań zrób zdjęcie z wynikami, a następnie wyślij je do mnie na adres: aniajagus@wp.pl
RYTMIKA
Powtórzenie wiadomości o grupach rytmicznych.
Na koniec wykonanych zadań zrób zdjęcie z wynikami, a następnie wyślij je do mnie na adres: aniajagus@wp.pl

* 05.05
Kształcenie słuchu
Gama F-dur
Gama F-dur (podręcznik: s.100)
 
1. Popatrz jak jest zbudowana gama F-dur i zapisz ją w zeszycie, zaznaczając półtony, całe tony, tetrachordy oraz dźwięk prowadzący.
 
2. Wykonaj zadanie pisemne: podręcznik zad.2 s.100.
 
3. Zaznacz właściwą odpowiedź:
 
Gama G-dur ma przy kluczu jeden krzyżyk / bemol, który zapisujemy na czwartym polu / piątej linii, natomiast gama F-dur ma  przy kluczu dwa bemole / jeden bemol, który zapisujemy na trzecim polu / trzeciej linii. Bemol zapisany przy kluczu dotyczy tylko jednej nuty / obowiązuje w całym utworze.
 
Na koniec wykonanych zadań zrób zdjęcie z wynikami, a następnie wyślij je do mnie na adres: aniajagus@wp.pl

Rytmika
Muzyczna rozgrzewka – zachęcam do zabawy
 
Uczymy się piosenki pt „Wiosna, nowina radosna!” słowa A.Dyniakowska, muzyka M.Sadowska
 
a następnie spróbujcie ją zaśpiewać z akompaniamentem

* 08.05
Utrwalamy gamę F-dur
Zaśpiewaj zrytmizowaną gamę literowo z taktowaniem

Następnie wykonaj ćwiczenie

* 19.05
Kształcenie słuchu
Triada harmoniczna F-dur

* 22.05
Kształcenie słuchu
Realizacja ćwiczeń pod linkiem:

* 26.05
Kształcenie słuchu I Rytmika

* 02.06
Kształcenie słuchu I Rytmika

* 09.06

* 16.06
Kształcenie słuchu I Rytmika
+48 044 683 24 07
+48 044 683 24 07 (fax)
Adres szkoły:
ul. Kościuszki 14
97-500 Radomsko
psmbacewicz@interia.pl
Wróć do spisu treści